سلبریتی پروری به مثابه ابزار جنگ شناختی در فضای سایبری
کد مقاله : 1124-CYSP2025 (R1)
نویسندگان
محمدرضا جلیلوند *1، مهدی نبی لو2
1دانشکده مدیریت دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
2دانشگاه تهران
چکیده مقاله
یکی از ابزارهای اصلی جنگ شناختی دشمن، «هنر و رسانه» است. در جنگ شناختی، میانجی‌هایی با عنوان سلبریتی وجود دارند که به واسطه تاثیرپذیری عامه مردم از آنها، آگاهانه یا غیرآگاهانه به کمک می‌آیند تا این تغییر نگرش با سرعت بیشتری پیموده شود. پرورش سلبریتی ها، در زمینه جنگ شناختی، به پرورش استراتژیک و به کارگیری افراد مشهور برای شکل دادن به ادراک عمومی و دستکاری اطلاعات اشاره دارد. این پدیده از نفوذ و دسترسی قابل توجه چهره های مشهور برای پیشبرد روایت ها، ایدئولوژی ها یا جنبش های اجتماعی خاص استفاده می کند. سلبریتی ها با ساختن پرسونای عمومی و پرورش دنبال کنندگان اختصاصی، به عوامل قدرتمندی تبدیل می شوند که قادر به عادی سازی برخی باورها، بسیج مخاطبان و تقویت شکاف در جامعه هستند. این نوشتار، به بررسی نقش سلبریتی ها در جنگ شناختی می پردازد، و در نهایت رابطه پیچیده بین جنگ شناختی و سلبریتی ها، نقش های های مختلف موجود، مطالعات موردی و پیامدهای گسترده تر برای جامعه را بررسی می کند. این مطالعه با مرور ادبیات پژوهش تلاش دارد به وجوه مختلف مطرح شده جنگ شناختی با محوریت سلبریتی های مجازی بپردازد. طبق یافته ها، جنگ شناختی دو هدف مجزا اما مکمل را دنبال می کند: بی ثباتی و نفوذ. در جنگ شناختی، افرادی را تبدیل به سلبریتی می‌کنند و هیچ نظارتی بر رفتار و مواضع آنها وجود ندارد. بدون شک، نتیجه آن است که مدیریت افکار آنها به دست نیروهای بیگانه خواهد افتاد.
کلیدواژه ها
جنگ شناختی؛ فضای سایبری؛ سلبریتی پروری؛ جنگ نرم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی