تاثیر تعامل انسان و کامپیوتر در آموزش از راه دور |
کد مقاله : 1067-CYSP2025 (R1) |
نویسندگان |
فریبا منافی نیاری، شکوه کرمانشاهانی * گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین |
چکیده مقاله |
تعامل انسان و کامپیوتر به دانش و فناوری مدرن و پرتنوع مطالعه، طراحی، اجرا و ارزیابی سامانههای محاسباتی درگیر در محاورات و تعاملات مابین کاربران انسانی از یک سو و عاملهای هوشمند نرمافزاری از سوی دیگر میگویند. هنگامی که دانش آموزان از طریق یک بستر یادگیری برخط که به عنوان یک کلاس مجازی استفاده میشود، آموزش میبینند، میتوانند آزادانه با معلمان تعامل داشته باشند. با این حال، به دلیل تغییر در ارائه مطالب درسی، دانش آموزان ممکن است نتوانند فعالیتهای عملی را آنگونه که معلمان انتظار دارند انجام دهند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرگذاری فاکتورهای تعامل انسان و کامپیوتر در آموزش از راه دور است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای است. بنظر میرسد یکی از فاکتورهای اثرگذار بر کیفیت آموزش مجازی، شیوه تعامل کاربران اعم از معلم و دانش آموزان با نرمافزارها است. تعاملی که قبلا به صورت مستقیم توسط معلم و دانش آموز اتفاق میافتاد و انواع شیوه تعاملات طبیعی انسان با انسان در این آموزش اثرگذار بود، به تعاملی با واسطه تبدیل شده است. این تعاملات شامل صدا، نگاه، برقراری زبان بدن و فاکتورهای متعدد دیگری ازاین دست در تعامل انسان و انسان وجود دارند و در آموزش مورد بهره برداری قرار میگیرند. تمام این موارد در آموزش مجازی حذف میشوند و یک نرمافزار به عنوان واسط ارتباطی نقش ایفا میکند. بنابراین شیوه ارتباط به تعامل معلم با نرمافزار و نرمافزار با دانش آموز تبدیل میشود. |
کلیدواژه ها |
آموزش از راه دور، تعامل انسان با کامپیوتر، یادگیری الکترونیکی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |