حکم فقهی تبلیغات و عرضه فشن در فضای سایبر
کد مقاله : 1043-CYSP2025 (R1)
نویسندگان
عبدالحجت حق جو *
حوزه علمیه قم/مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
چکیده مقاله
صنعت مد و فشن با قدمتی طولانی، در دنیای مدرن به شکل گسترده‌ای در فضای سایبر تبلیغ و عرضه می‌شود. این فضا باعث بروز مسائل فقهی جدیدی در زمینه نمایش و نظر به محصولات فشن شده است. این مقاله با استفاده از روش کیفی-فقهی به بررسی مفاهیم کلیدی مرتبط با نمایش، نظر، تبرج، زینت، إعجاب و لذت می‌پردازد و تفاوت‌های فقهی میان نمایش و نظر را با استناد به ادله بررسی می‌کند. همچنین، نقش فضای سایبر به عنوان بستری نوین در عرضه و تبلیغ مد تحلیل شده است. نتایج نشان می‌دهد که در فقه اسلامی، محدودیت‌های بیشتری بر نمایش مصنوعات مد اعمال می‌شود و نگاه کردن به آن محدودیت‌های کمتری دارد. تفاوت‌های فقهی میان زنان و مردان در این زمینه نیز مورد بحث قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که برخی محدودیت‌ها مانند تبرج بیشتر متوجه بانوان است و برخی دیگر مشترک میان دو جنس می‌باشد. این پژوهش نشان می‌دهد که باید بین ممنوعیت‌های نمایش و نگاه تفاوت قائل شد و تمرکز بر کنترل نمایش در تبلیغات فضای سایبر اهمیت ویژه‌ای دارد. یافته‌ها می‌تواند برای تدوین مقررات فقهی-حقوقی مرتبط با تبلیغات مد در فضای مجازی راهنمایی مناسب باشد.
کلیدواژه ها
مُد، فشن، نظر، نمایش، ریبه، تبرج، فضای سایبر
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی