طراحی و ارزیابی یک سیستم آموزشی یکپارچه مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارتقای مهارت تحلیل انتقادی در دانشجو-معلمان
کد مقاله : 1020-CYSP2025 (R1)
نویسندگان
حسین طالب زاده *
مدرس دانشگاه
چکیده مقاله
چکیده
با توجه به چالش‌ها و فرصت‌های نوظهور هوش مصنوعی مولد در تربیت معلم، این پژوهش به طراحی، اجرا و ارزیابی یک سیستم آموزشی یکپارچه برای ارتقای مهارت تحلیل انتقادی دانشجو-معلمان می‌پردازد.
این پژوهش، یک مطالعه موردی کیفی است که با مشارکت دانشجو-معلمان تاریخ و علوم اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان اجرا شد. داده‌های حاصل از تجربیات آنان در یک پروژه تحلیل محتوا به کمک هوش مصنوعی، از طریق فرم‌های ارزیابی جمع‌آوری و با روش تحلیل مضمون تحلیل گردید.
یافته‌ها، چالش‌های دوگانه (فنی و انسانی) و یادگیری چندوجهی (فنی، پداگوژیکی و نرم) را نشان دادند. مهم‌تر از آن، نتایج یک رابطه دیالکتیکی بین چالش و یادگیری را آشکار ساخت و نقش هوش مصنوعی را به عنوان یک «دستیار پداگوژیک» مفهوم‌پردازی کرد که با ایجاد تعارض شناختی، زمینه را برای یادگیری تحول‌آفرین فراهم می‌کند.
نتیجه‌گیری می‌شود که اثربخشی هوش مصنوعی در تربیت معلم به ادغام آن در یک سیستم آموزشی دقیق بستگی دارد؛ سیستمی که در آن، چالش‌ها به فرصت‌های یادگیری و فناوری به کاتالیزوری برای شکل‌گیری هویت حرفه‌ای معلمان نوآور تبدیل می‌شود.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی در آموزش، تربیت معلم، یادگیری مبتنی بر پروژه، تحلیل محتوا، یادگیری تحول‌آفرین، مطالعه موردی کیفی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی