ضرورت معرفی الگوی سوم زن در بستر فضای مجازی
کد مقاله : 1006-CYSP2025 (R1)
نویسندگان
فائزه ساکی *1، محبوبه موسیوند2
1دانشجوی دکتری تخصصی، مطالعات زنان و خانواده، گرایش حقوق زن در اسلام، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2دانشیار، گروه مطالعات علوم اجتماعی و جمعیت، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اهمیت و ضرورت معرفی الگوی سوم زن در بستر فضای مجازی انجام شده است. روش پژوهش در این نوشتار، توصیفی- تحلیلی و شیوه‌ی گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای است. نتیجه‌ی پژوهش حاکی از آن است که یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه‌ی زنان، اندیشه‌ورزی، گفتمان‌سازی و ترسیم یک الگوی مطلوب برای زنان و دختران است که در همین راستا، الگوی نوینی تحت عنوان الگوی سوم زن مطرح شده است. این الگو به عنوان یک رویکرد، از این جهت که نگاهی همه‌جانبه و چند بعدی به زن، ظرفیت‌ها، استعدادها و توانمندی‌های او دارد، با الگوهای اول و دوم تفاوت‌هایی دارد که همین عامل سبب تمایز آن شده است؛ حال، به نظر می‌رسد که برای معرفی این الگوی متمایز می‌بایست از یک ابزار فراگیر و در دسترس تحت عنوان فضای مجازی استفاده کرد، افزون بر این، لازم است که زنان و دختران کنشگری فعالی در این زمینه داشته باشند زیرا نسبت به مشکلات و چالش‌های گروه جنسیتی خود، آگاهی و احاطه بیشتری دارند و می‌توانند در تحقق این امر (معرفی الگوی سوم زن در بستر فضای مجازی) نقش تاثیرگذارتری ایفا نمایند.
کلیدواژه ها
الگوی سوم، زن، شبکه‌های اجتماعی مجازی، فضای مجازی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی