نحوه تأثیر شبکه‌های اجتماعی در تغییر الگوی حکمرانی از دموکراسی به سایبوکراسی
کد مقاله : 1002-CYSP2025 (R1)
نویسندگان
محمد جواد قادری *
حوزوی
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی تغییر الگوی حکمرانی از دموکراسی به «سایبوکراسی» پرداخته و نحوه تأثیر شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان کاتالیزگر این تغییر تحلیل می‌کند. هدف از این پژوهش، نشان‌دادن این است که داده‌های تولیدشده توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی به ابزاری برای جهت‌دهی قدرت‌های سیاسی تبدیل شده است. در این پژوهش سعی شده با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با اتکا به منابع علمی، مستندات معتبر و شواهد تجربی نشان داده شود که شبکه‌های اجتماعی بستری مناسب برای تحقق الگوی حکمرانی سایبوکراسی ایجاد کرده‌اند. این شبکه‌ها ابتدا داده‌های خام‌رفتاری و هویتی را جمع‌آوری کرده سپس آن‌ها را به داده‌ها مشتق شده و الگوهای شخصیتی تبدیل می‌کنند و بعد از آن با استفاده از الگوریتم‌ها، اطلاعات جهت‌دار را به کاربران ارائه می‌دهند. این یافته‌ها بیانگر آن است که شبکه‌های اجتماعی موجب تقویت ساختار قدرتی می‌شوند که در آن بر خلاف الگوهای سنتی صاحبان قدرت می‌توانند خواسته‌های خود را بدون استفاده از قدرت سخت و فیزیکی بر مردم تحمیل کنند درحالی‌که مردم فکر می‌کنند در حکومتی دموکرات که بر اساس خواسته‌های آنها اداره می‌شود زندگی می‌کنند.
کلیدواژه ها
الگوی حکمرانی، دموکراسی، سایبوکراسی، شبکه‌های اجتماعی، علم تبلیغات و روابط‌عمومی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی